Veelgestelde vragen

Hieronder ziet u een overzicht van de meest gestelde vragen. Heb je een vraag die niet bij de veelgestelde vragen staat, wil je een wijziging doorgeven of heb je een klacht?
Bel dan naar 088 - 184 1000 (lokaal tarief) of vul het contactformulier in.

Top 5 meestgestelde vragen

Moet ik al mijn elektronica registreren?

Nee, alle draagbare elektronica die staan beschreven in de verzekeringsvoorwaarden zijn automatisch verzekerd. Je hoeft dus geen nieuwe aankopen door te geven. De elektronica mogen niet ouder zijn dan vijf jaar op de datum van het schadegeval.

Heb ik meerdere verzekeringen voor mijn gezin nodig?

Nee, MobiProtect omvat automatisch alle draagbare elektronica van jou en de personen die tot jouw huishouden behoren. De verzekering kent maximaal twee schadevergoedingen per jaar met een maximaal bedrag van € 1.500,-. Meer informatie hierover vind je op de pagina schade melden.

Wat is het bedrag waarvoor ik verzekerd ben?

Je bent verzekerd voor een maximum schadebedrag van € 1.500.  Dit is inclusief de schadevergoeding voor mobiele telefoons en smartphones en frauduleus gebruik.  Voor mobiele telefoons (smartphones) is  het maximum schadebedrag € 650,-. Dit is inclusief de € 250,- voor frauduleus gebruik. De hiervoor genoemde maxima gelden per verzekeringsjaar.

Wat moet je altijd aan ons melden?

  • Heb je een ander bankrekeningnummer? Geef dit dan aan ons door zodat de premiebetaling altijd goed verloopt en je dus verzekerd blijft.
  • Ga je verhuizen? Dan horen we dat graag.
  • Heb je een ander e-mailadres of telefoonnummer? Dan horen we dat graag.
  • Vertrek je voor langer dan twee maanden naar het buitenland? Dan horen we dat graag.

Welke draagbare elektronica zijn precies verzekerd?

  • Mobiele telefoon en smartphone, en elk toestel met als voornaamste functie draadloze telefonische communicatie. Het toestel heeft een simkaart (subscriber identity module), waaraan een nummer voor mobiele telefoniediensten is toegekend
  • Laptop, mini-laptop, notebook, tablet met touchscreen, pen tablet, netbook en e-reader
  • Digitaal fototoestel, digitale camcorder, draagbare videoprojector en draagbare dvd-speler
  • Personal digital assistant (PDA), digitale audio-/videowalkman (mp3/mp4), draagbare spelcomputer, draagbaar satellietnavigatietoestel (draagbare GPS-ontvanger), dictafoon en draagbare fotoprinter

Deze draagbare elektronica zijn verzekerd als ze aan volgende eisen voldoen:

  • De draagbare elektronica zijn niet ouder dan 5 jaar op de schadedatum. De draagbare elektronica zijn in nieuw gekocht.
  • De draagbare elektronica staan vermeld op een originele aankoopbon of aankoopbewijs. Aan de hand van deze papieren moeten wij kunnen opmaken dat jij de eigenaar bent.

De verzekering

Is er ook een MobiProtect in België?

Ja, België heeft inderdaad een zelfde soort verzekering. Deze verzekering kun je alleen afsluiten wanneer je woonachtig bent in België. Deze verzekering heeft daarbij ook een andere dekking dan onze verzekering. Wij kennen bijvoorbeeld een uitgebreidere diefstal dekking. Dit is dan ook een van de redenen waarom er verschil zit tussen de premie in Nederland en België.

Heb ik meerdere verzekeringen voor mijn gezin nodig?

Nee, MobiProtect omvat automatisch alle draagbare elektronica van jou en de personen die tot jouw huishouden behoren. De verzekering kent maximaal twee schadevergoedingen per jaar met een maximaal bedrag van € 1.500,-. Meer informatie hierover vind je op de pagina schade melden.

Wie behoren er tot een huishouden?

  • Jijzelf
  • Je partner of echtgeno(o)t(e) met wie je in gezinsverband samenwoont
  • Je ongehuwde kinderen tot en met 27 jaar (ook pleeg- en stiefkinderen) die bij jou wonen
  • Je ongehuwde kinderen tot en met 27 jaar die studeren en uitwonend zijn, de ouders, groot- en schoonouders en ongehuwde bloed- en aanverwanten  met wie je in gezinsverband samenwoont

Moet ik al mijn elektronica registreren?

Nee, alle draagbare elektronica die staan beschreven in de verzekeringsvoorwaarden zijn automatisch verzekerd. Je hoeft dus geen nieuwe aankopen door te geven. De elektronica mogen niet ouder zijn dan vijf jaar op de datum van het schadegeval.

Wat is een IMEI nummer?

 

 

Een IMEI nummer is een unieke herkenningscode die wordt gebruikt om mobiele apparaten te identificeren. Bij een schademelding heb je dit IMEI nummer nodig. Dit nummer staat vaak vermeld op de verpakking, op het toestel zelf en soms op de aankoopbon.

Welke draagbare elektronica zijn precies verzekerd?

  • Mobiele telefoon en smartphone, en elk toestel met als voornaamste functie draadloze telefonische communicatie. Het toestel heeft een simkaart (subscriber identity module), waaraan een nummer voor mobiele telefoniediensten is toegekend
  • Laptop, mini-laptop, notebook, tablet met touchscreen, pen tablet, netbook en e-reader
  • Digitaal fototoestel, digitale camcorder, draagbare videoprojector en draagbare dvd-speler
  • Personal digital assistant (PDA), digitale audio-/videowalkman (mp3/mp4), draagbare spelcomputer, draagbaar satellietnavigatietoestel (draagbare GPS-ontvanger), dictafoon en draagbare fotoprinter

Deze draagbare elektronica zijn verzekerd als ze aan volgende eisen voldoen:

  • De draagbare elektronica zijn niet ouder dan 5 jaar op de schadedatum. De draagbare elektronica zijn in nieuw gekocht.
  • De draagbare elektronica staan vermeld op een originele aankoopbon of aankoopbewijs. Aan de hand van deze papieren moeten wij kunnen opmaken dat jij de eigenaar bent.

Hoe kan ik de verzekering stoppen?

Je mag de verzekering altijd stopzetten. Dat kan elke maand. Vul hiervoor het contactformulier in.

Wordt de verzekering automatisch verlengd?

Nee, omdat wij gaan stoppen met MobiProtect wordt uw contract niet meer verlengd.

Wat is een verzekeringsjaar?

Een verzekeringsjaar is een jaar nadat de verzekering ingaat, dus de startdatum. De stopdatum is de datum dat het verzekeringsjaar is afgelopen.

Kunnen verzekeringsvoorwaarden gewijzigd worden?

Ja, elk jaar mogen wij de verzekeringsvoorwaarden wijzigen. Hier ontvang je een bericht van. Ook ontvang je dan een nieuw verzekeringsbewijs. De nieuwe voorwaarden gaan in zodra jouw verzekeringsjaar is afgelopen. Wanneer de wet- en/of regelgeving verandert, mogen we de verzekeringsvoorwaarden en de premie tijdens het verzekeringsjaar aanpassen.

Kan de premie gewijzigd worden?

Ja, elk verzekeringsjaar mogen wij de verzekeringsvoorwaarden wijzigen, dus ook de premie. Hier ontvang je een bericht van. Ook ontvang je dan een nieuw verzekeringsbewijs. Wanneer de wet- en/of regelgeving verandert, mogen we de verzekeringsvoorwaarden tijdens het verzekeringsjaar aanpassen.

Wat moet je altijd aan ons melden?

  • Heb je een ander bankrekeningnummer? Geef dit dan aan ons door zodat de premiebetaling altijd goed verloopt en je dus verzekerd blijft.
  • Ga je verhuizen? Dan horen we dat graag.
  • Heb je een ander e-mailadres of telefoonnummer? Dan horen we dat graag.
  • Vertrek je voor langer dan twee maanden naar het buitenland? Dan horen we dat graag.

Wat gebeurt er als wij de premie niet kunnen incasseren?

Je ontvangt dan een betalingsherinnering waarin staat dat wij vier dagen later opnieuw gaan proberen om het bedrag te incasseren. Lukt dat niet? Dan ontvang je een tweede betalingsherinnering. Hierin geven wij aan dat je het bedrag zelf kan overmaken binnen 14 dagen. Lukt dat niet? Dan stoppen wij de verzekering. Je draagbare elektronica zijn dan niet meer verzekerd.

Zijn zakelijke draagbare elektronica verzekerd?

Nee, draagbare elektronische apparaten die op naam staan van een bedrijf of rechtspersoon, zijn niet verzekerd.

Is mijn huur- of leasetoestel verzekerd?

 

Nee. Met MobiProtect verzeker je jouw draagbare elektronica. Het apparaat moet jouw eigendom zijn. Bij lease- of huurtoestellen ben je geen eigenaar van het apparaat. Deze vallen daarom niet onder dekking.

 

Waarom worden tweedehands draagbare elektronica niet verzekerd?

Uit ervaring blijkt dat niet altijd duidelijk is wat er in het verleden met jouw tweedehands (of refurbished) elektronica is gebeurd. Refurbished draagbare apparaten zijn apparaten die je nieuw koopt bij bijvoorbeeld een fabrikant, maar die al wel gebruikt zijn door iemand anders. 

Bij het claimen van schade van een tweedehands of refurbished apparaat kan het zijn dat jouw claim wordt afgewezen door “verborgen” gebreken uit het verleden. Om deze teleurstelling te voorkomen kiest BNP Paribas Cardif ervoor om uitsluitend nieuw aangekochte elektronica te verzekeren. Je weet dan altijd wat er met jouw toestel is gebeurd. Wordt jouw elektronica door ons gerepareerd of vervangen? Dan is dat gerepareerde of vervangen apparaat uiteraard ook verzekerd. Wij werken uitsluitend met geselecteerde reparateurs en officiële dealer netwerken. Hierdoor kunnen wij die kwaliteit garanderen die jij wenst. En blijft de premie betaalbaar.

 

Waarom een maximaal aantal claims en een maximale schadevergoeding per jaar?

BNP Paribas Cardif kiest er voor om het verzekeren van draagbare elektronica betaalbaar te houden. Om dat te realiseren stellen we grenzen aan het aantal claims en de claimbedragen. Deze grenzen zorgen ervoor dat de premie betaalbaar blijft en de verzekering voor een breed publiek toegankelijk is.

Voorbeeldsituaties wanneer wel of wanneer niet verzekerd

Je bent verzekerd wanneer er sprake is van een onvoorzien, plotseling en onverwachts voorval. Wat dit precies is, leggen we graag uit aan de hand van een aantal voorbeelden.

Klachtenrapportage inzien?

Om de klachtenrapportage in te zien, verwijzen wij je naar de website van BNP Paribas Cardif. Op https://www.bnpparibascardif.nl/stuur-ons-uw-klacht kun je de klachtenrapportage vinden van BNP Paribas Cardif. 

Schade melden

Hoe vaak kan ik een schade melden?

Er worden maximaal twee schadeclaims per jaar vergoed.

Wat is het bedrag waarvoor ik verzekerd ben?

Je bent verzekerd voor een maximum schadebedrag van € 1.500.  Dit is inclusief de schadevergoeding voor mobiele telefoons en smartphones en frauduleus gebruik.  Voor mobiele telefoons (smartphones) is  het maximum schadebedrag € 650,-. Dit is inclusief de € 250,- voor frauduleus gebruik. De hiervoor genoemde maxima gelden per verzekeringsjaar.

Vanaf wanneer ben ik verzekerd?

Zodra je de bevestiging hebt ontvangen van MobiProtect, ben je verzekerd. Als er na de startdatum van de verzekering iets gebeurt, mag je een schadeclaim indienen.

Ik wil een schade melden, wat moet ik doen?

Bel naar 088 – 184 1000. We zijn bereikbaar op werkdagen van 08:30 uur tot 17:00 uur. Vertel ons wat er is gebeurd en onze medewerkers gaan je helpen. Of vul het schadeclaim formulier in.

Hoe lang duurt het voordat mijn schademelding is afgehandeld?

Hebben wij alles ontvangen om je schademelding te behandelen? Dan duurt het maximaal 6 weken voordat je schademelding is afgehandeld. We beoordelen de schade. Valt de schade onder de dekking? Dan kan je het volgende verwachten:

  • binnen 3 weken een vervangend toestel; of
  • binnen 4 weken jouw gerepareerde toestel
  • binnen 6 weken jouw gerepareerde toestel wanneer er op onderdelen gewacht moet worden.
  • Is herstel of vervanging niet mogelijk? Dan maken we binnen 4 weken de vervangingswaarde naar je over.

Verzekert MobiProtect ook toestellen voor zakelijk gebruik?

Nee, schade aan draagbare elektronica die op naam staan van een bedrijf of rechtspersoon worden niet verzekerd door MobiProtect. De draagbare elektronica behoren dan tot het vermogen van de onderneming.

Waar en door wie wordt de schade afgehandeld?

Voor de administratie en schade-afhandeling maken wij gebruik van CAP Protection. Een Belgisch bedrijf met ruime bewezen ervaring hierin.

Wat is een Kialapunt?

Een Kialapunt is een plek waar een postpakketje afgeleverd en opgehaald kan worden. Bijvoorbeeld een supermarkt, tabakszaak of stomerij bij jou in de buurt. Nederland telt meer dan 500 Kiala punten. Benieuwd waar voor jou het dichtsbijzijnde Kialapunt is? Dat vind je op de website van Kiala.

Waarvoor heb je een Kiala-punt nodig?

Kiala zorgt er voor dat jij jouw beschadigde draagbare elektronica naar ons kunt opsturen. Hiervoor ontvang je een sticker met code zodat je niets hoeft te betalen.  Op het Kiala-punt kun je na reparatie je apparaat ook weer ophalen. Of je nieuwe toestel.

Is waterschade verzekerd?

Of (water)schade verzekerd is, hangt af van de oorzaak. Komt de oorzaak van de beschadiging van buiten het draagbare apparaat, doet het zich plotseling voor en is het onverwacht en onvoorzien? Dan is dit verzekerd.  Maar ben je bijvoorbeeld onvoorzichtig geweest of is de schade opzettelijk toegebracht, dan is de schade niet verzekerd.

Wie stelt de schade vast?

CAP Protection maakt gebruikt van erkende onafhankelijke reparateurs en schade-experts. Zij zullen de schade aan het toestel vaststellen en eventueel repareren. Je mag niet zelf gebruik maken van andere reparateurs. Alleen reparateurs die door ons worden ingeschakeld, mogen de schade herstellen. Anders wordt de schade niet vergoed.

Wat zijn de kosten om te bellen naar 088 - 184 1000

De kosten voor het bellen naar een 088-nummer zijn hetzelfde als bellen naar een gewoon vast telefoonnummer. De kosten hangen dus af van jouw aanbieder, abonnementsvorm of het bellen met een vaste telefoon of mobiele telefoon. Heb je een belbundel waarmee je vaste telefoonnummers kunt bellen? Dan kun je daarmee ook 088-nummers bellen.

Welke papieren heb ik nodig om een schade te melden?

Wij behandelen alleen schadeclaims met originele factuur of aankoopbewijs of een volledig invuld schadeformulier. Bij het ontbreken of onvolledig invullen van deze formulieren kunnen wij geen schadevergoeding uitkeren.

Wij stoppen met MobiProtect

Waarom stoppen jullie met de verkoop van MobiProtect?

In verband met gewijzigde marktomstandigheden en achterblijvende verkoopaantallen hebben we besloten te stoppen met MobiProtect.

Verandert er iets aan mijn lopende schadeclaim?

Nee, lopende claims die al in behandeling zijn wikkelen we af volgens de verzekeringsvoorwaarden.

Ik heb mijn toestel opgestuurd om te laten repareren. Wordt deze reparatie nog uitgevoerd?

Ja, alle voorwaarden blijven onveranderd van toepassing. Lopende schadeclaims wikkelen we af volgens de verzekeringsvoorwaarden.

Waar kan ik met vragen over mijn lopende schadeclaim terecht?

Voor vragen over uw lopende schadeclaim kunt u ons bellen op: (088) 184 1000. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.

Wanneer stopt mijn dekking?

Wij gaan je jaarcontract niet verlengen. Dit betekent dat de verzekering loopt tot de einddatum van het huidige jaarcontract. Je bent vanaf deze datum niet meer verzekerd. Let op: je mobiele apparaten zijn na deze datum niet meer bij ons verzekerd tegen schade, diefstal en frauduleus gebruik. Als je verzekerd wilt blijven kun je een andere verzekering afsluiten.

Is er een alternatief voor MobiProtect?

Ja, je kunt ervoor kiezen om je mobiele elektronische apparatuur los te verzekeren, bijvoorbeeld een telefoonverzekering bij uw telefoonprovider. Ook is het soms mogelijk via de inboedelverzekering mobiele apparatuur buitenshuis bij te verzekeren.

Mogen jullie mijn verzekering stoppen?

Ja, dit mag. In artikel 2 van de verzekeringsvoorwaarden kun je hier meer over lezen. Je hebt deze gekregen bij het afsluiten van je verzekering. De verzekeringsvoorwaarden staan ook op onze website.

Moet ik iets doen om de verzekering op te zeggen?

Nee, je hoeft niks te doen. De verzekering stopt automatisch op de einddatum van je jaarcontract. We informeren je hierover via het e-mail adres dat je bij ons hebt doorgegeven.

Wanneer kan ik het opzegbericht verwachten als klant van MobiProtect?

Je ontvangt uiterlijk een maand voor de einddatum van je polis een bericht via e-mail.

Kan ik nog een nieuwe schadeclaim indienen?

Ja, dat kan als de schade van uw toestel is ontstaan voor het einde van uw verzekering. We nemen je claim alleen in behandeling als er geen achterstand in betaling is.

Ik heb schade opgelopen tussen het ontvangen van de opzegbrief en het einde van mijn jaarcontract. Kan ik deze nog indienen?

Ja, dat kan als de schade van het toestel is ontstaan voor het einde van de verzekering. We nemen je claim alleen in behandeling als er geen achterstand in betaling is.

Wanneer stopt mijn premiebetaling?

Na de einddatum schrijven we geen premie meer af.